A napokban több baráttal beszélgetve témaként felmerültek az autók is, mint általában mindig...
A dolog és a viták szépségét általában mindig az adja, hogy mindenki másra esküszik, és természetesen a magáéra.
Az én véleményem sem mindig egyértelmű, mivel nem mondhatom én sem azt ki, hogy csak és kizárólag egy márka a jó általában és csak az a tutti. Ki merem viszont jelenteni azt, hogy ma már, úgy 2002-2003 óta nem lehet kimondani például, hogy egy bizonyos márkának, márkáknak az elektromos rendszere, a karosszériája (korrózióvédelem), vagy éppen a motor rosszabb, mint a többié. Ezek a különbségtételek ma már nem egyértelműsíthetőek annyira, mint 10-15 évvel ezelőtt. Ennek több oka is lehet, de én úgy látom inkább, hogy a beszállítók rendszere átalakult, így egy-egy beszállító több autógyártót is kiszolgál részben, vagy teljesen megegyező alkatrészekkel, sőt fődarabokkal (pl. motor). Gondoljunk csak a Suzukira, ahol nem igazán van saját fejlesztésű motor, vagy a Citroen egy bizonyos modellsorozatára, amely újabban Toyota motorral, motorvezérlő elektronikával hagyja el a francia gyárat. De a Volkswagenntől kiragadva egy példát: ugyanaz a Valeo digitális klíma alkatrészek dolgoznak az autókban, mint mondjuk egy Renault Megane-ban.(persze más külcsín alatt). Mennyire egyértelmű, egy márka jobb, vagy rosszabb, mint a másik???
Szerintem ma már egy használt autónál (az új az ami a szalont még nem hagyta el) kizárólag az számít, hogyan és mennyit használták. Az értékét pedig az határozza meg számomra, hogy mire és mennyire alkalmas. Családos emberként két autót tartok fenn. Az egyik egy 30, igen, 30 éves Golf (természetesen felújítva). Ezt az autót mindennapi városi használatra én használom, mert annak idején is erre alkották meg. Dízelmotorja lévén ma is rendkívül gazdaságos és a kis motortunningnak köszönhetően igen fürge is, megállja helyét. Viszont arra, hogy sok cuccal, családdal elmenjünk hosszabb távra nem ez a kategória alkalmas a kicsi utas- és csomagtere miatt.
A hosszabb családi utazásokra, nagybevásárlásra, gyereket oviba vinni egy 6 éves Renault Grand Scenicet használunk. A két kocsi nem egy kategória, nincs is értelme hasonlítgatni őket. Bár sokan ezt teszik, mikor pl. egy Ignist hasonlítanak egy Golfhoz (ugyanabból a korból) nekik azt mondom, szálljanak ki az Ignisből, be mondjuk egy Golf IV-be, használják az Ignis után és utána mondjanak bármit...
A másik kedvenc vitatémám az új autó, öreg autó hasonlítgatása, és az mikor sok ember azt mondja: MEGY MÉG AZ A...GOLF??? Nekik mondanám: Hol vannak a japán csodák? A sok príma Suzuki, Honda, Mitsubishi.... a boldog 70-80-as évekből? Vélhetően a bontókban, vagy már máshol, mert az utcákon nem igazán látni őket.
Végezetül egy cikk a kétkedőknek a népszerűségről (vagy a megbízhatóságról?):
A márkák teljesítményét néhány sikeres kulcsmodell befolyásolta 2009-ben, és az sem meglepő, hogy azon márkák értek el job eredményeket melyek valamely modellje sikeres volt a roncs-programokban. A Volkswagen és a Ford végezték legelöl 2009-ben, kizárólag a Golf és a Fiesta teljesítményének köszönhetően. Ez a két modell tette ki a két márka értékesítéseinek több, mint egyharmadát. A Fiat 7 százalékos éves növekedése egyértelműen az alacsony szén-dioxid-kibocsátású európai modellpalettájának volt köszönhető.
A Golf majdnem 100 ezer autóval előzte meg a második helyen végzett új Fiestát. A két első után egy nagyobb szünet után következik a harmadikként befutó Peugeot 207-es. A legnagyobb sikert 2009-ben a Fiat könyvelte el, miután két modellje, a Panda és a Punto is kétszámjegyű százalékos eladási növekedést tudhat magáénak 2009-ben 2008-hoz képest.
Top 10 Modell
Modell | Dec. 2009 | Dec. 2008 | % változás december | 2009 | 2008 | % változás teljes év |
VOLKSWAGEN GOLF | 38,394 | 35,110 | +9.4% | 571,838 | 461,539 | +23.9% |
FORD FIESTA | 34,222 | 23,905 | +43.2% | 472,091 | 327,828 | +44.0% |
PEUGEOT 207 | 27,432 | 23,760 | +15.5% | 367,160 | 406,718 | -9.7% |
RENAULT CLIO | 27,145 | 17,250 | +57.4% | 312,925 | 335,920 | -6.8% |
VOLKSWAGEN POLO | 24,452 | 20,424 | +19.7% | 282,780 | 276,077 | +2.4% |
OPEL/VAUXHALL CORSA | 24,012 | 26,496 | -9.4% | 351,807 | 360,761 | -2.5% |
FORD FOCUS | 22,044 | 20,315 | +8.5% | 309,134 | 364,226 | -15.1% |
FIAT PANDA | 21,695 | 14,379 | +50.9% | 298,914 | 223,441 | +33.8% |
FIAT PUNTO | 21,595 | 16,013 | +34.9% | 323,536 | 279,115 | +15.9% |
OPEL/VAUXHALL ASTRA | 20,892 | 21,127 | -1.1% | 275,638 | 320,878 | -14.1% |